ליצירת קשר ישיר

חייגו: 050-5273012

הסכם חלוקת עיזבון

הסכם חלוקת עיזבון מהווה כלי נוסף בתחום הירושות והוא מיועד אך ורק ליורשים המעוניינים לחלק ביניהם את הרכוש והנכסים שירשו, לא פעם באופן שונה כפי שהחלוקה קיבלה ביטוי בצוואתו של המנוח. 

יורשים המעוניינים לקדם, יחד עם עורכי דינם, הסכם חלוקת עיזבון חשוב שיכירו מספר דגשים הנוגעים למימוש וביצוע הסכם זה. במאמר הבא ניגע במספר נקודות שחשוב להכיר. 

מתי יורשים ירצו לשנות את אופן חלוקת הירושה?

ברוב המקרים השיקולים שמביאים יורשים לבחור, בעזרת עורכי דינם, לממש עבורם הסכם חלוקת עיזבון נוגעים לנושאים כלכליים או אישיים.

ברמה הכלכלית, מימוש של הסכם חלוקת עיזבון נוגע לתשלומי מס. במקרים בהם היורשים יורשים במשותף דירה, למשל, אותם יורשים לא יוכלו ליהנות מהטבות מס שונות, דוגמת פטור מתשלום מס שבח כשהם יחליטו למכור הדירה. 

ברמה האישית, יורשים בוחרים באפשרות של הסכם חלוקת עיזבון כמקור שיביא להימנעות ופתרון לסכסוכים קיימים בשל אי הסכמות אשר צפות ביניהם. כך מאפשר אותו הסכם חלוקת עיזבון לבצע הפרדה ברורה של הירושה ובה כל יורש מקבל חלק מהירושה בנפרד ורשאי לעשות ככל העולה על רוחו בחלק שקיבל. 

הסכם שאינו חייב לשמור על חלוקה שווה

על יורשים להכיר בעובדה כי מימוש של הסכם חלוקת עיזבון יכול להתבצע במספר אופנים וצורות כשהוא, כמובן, מוסכם בסופו של דבר על כל הצדדים בירושה.

אי לכך, ישנם מקרים ובהם מימוש הסכם חלוקת עיזבון מציב חלוקה לא שוויונית, לכאורה, בין כלל היורשים, אך אם אותה חלוקה מקובלת על כלל היורשים אזי אותו הסכם תקף ומתקיים כפי שסוכם. 

קודם הסכם חלוקת עיזבון ואז חלוקת העיזבון בפועל

על היורשים לזכור כי עליהם קודם כל לממש הסכם חלוקת העיזבון בטרם יחלו בחלוקה ומכירת העיזבון בפועל. 

ביצוע של פעולות חלוקה ומכירה בטרם מימוש הסכם חלוקת עיזבון לא יאפשר ליורשים ליהנות מהטבות המס השונות וכול פעולה אותה יבצעו קודם ההסכם תיחשב כהסכם רגיל בין בעל נכס לבין הרוכש. 

ביצוע בכתב של הסכם חלוקת עיזבון

על פניו הסכם חלוקת עיזבון ניתן לממש הן בעל פה והן בכתב. עם זאת, ברור לכל כי מימוש של הסכם חלוקת עיזבון בעל פה יכול להוביל למספר רחב של בעיות ופרשנויות ועל כן הסכמים אלו נעשים בכתב, תוך מעורבות מעמיקה של עורכי הדין המייצגים את היורשים השונים. 

בביצוע ומימוש של הסכם חלוקת עיזבון בכתב ניתן בעצם להעלות הסכם מפורט, ברור ונהיר המתאר את כלל התנאים למימוש ההסכם וזאת מבלי להשאיר ספק או מקרים שלא יהיו ברורים לחלק או לכלל היורשים בעתיד. 

על מנת לממש הסכם חלוקת עיזבון מפורט, ברור ונהיר עושים היורשים שימוש נבון ומושכל בעורכי דין להם הידע והניסיון המשפטי, הן בניסוח של חוזים והן בתחום הרחב של דיני משפחה וירושות. 

ביטול ההסכם

ביטול הסכם חלוקת עיזבון אפשרי כמו כל הסכם אחר בתחום דיני המשפחה. בנוסף לכך, חשוב להכיר כי הסכם דיני עיזבון כפוף בעצם לכלל דיני החוזים ומכאן שניתן לבטלו בהסכמת הצדדים החתומים עליו או באמצעות הגשת תביעה לבית המשפט ובה עילה לביטוח על בסיס דיני החוזים, דוגמת מרמה, עושק, הטעיה, חוסר בתום לב ועוד. 

במקרים ובהם מגיש אחד היורשים תביעה לביטול הסכם חלוקת העיזבון לבית המשפט, עליו חובת ההוכחה מדוע צריך בית המשפט להביא לביטול ההסכם. כאן חשוב כמובן לבצע את התהליך יחד עם עו"ד הבקיא בתחום, כשהוא יוכל לבנות יחד איתכם תביעה שיש בה להוביל את בית המשפט להבין שיש להביא ביטול חד צדדי של ההסכם. 

להתייעצות עם עורך דין ירושה וצוואות השאירו לנו פניה באתר או צרו עמנו קשר טלפוני.

במאמר זה דנו בנושאים הבאים:

לייעוץ ראשוני השאירו פנייה:

או התקשרו:

לייעוץ ראשוני השאירו פנייה:

או התקשרו:

מאמרים מקצועיים נוספים:

לוגו עורך דין ישראל אליאב

לקבלת שיחה חוזרת: