ליצירת קשר ישיר

חייגו: 050-5273012

מה זה ייעוד קרקע?

מהו ייעוד קרקע?

יעוד קרקע הינו השימוש החוקי שמותר לעשות בקרקע, כגון מגורים, חקלאות, תעשייה, ועוד, וזאת כפי שנקבע בתב"ע (תוכנית בניין עיר) שחלה על הקרקע. 

לפיכך, כאשר קונה פוטנציאלי של קרקע כלשהי שוקל לקנות אותה, עליו בראש ובראשונה לבדוק מהו הייעוד שלה לפי התב"ע שחלה עליה, וזאת כדי להחליט האם היא בכלל מתאימה לצרכים שלו. ניתן למצוא את מסמכי התב"ע במחלקת ההנדסה של הרשות המקומית שהקרקע נמצאת בתחום שיפוטה. 

אם לדוגמא הקונה מעוניין לרכוש קרקע לצורך הקמת מבני מגורים עליה, עליו לבדוק ולוודא שהקרקע אכן מיועדת למגורים ולא לייעוד אחר. ככל שיתברר שהקרקע איננה מיועדת למגורים, הוא לא יוכל לקבל היתר לבניית מבני המגורים מטעם הועדה המקומית לתכנון ובניה שהקרקע נמצאת בתחום שיפוטה. 

בנוסף יש לבדוק את ייעוד הקרקע גם על מנת להחליט האם המחיר שלה הינו ריאלי, מאחר ששווי הקרקע נגזר גם מהייעוד שלה, וזאת בנוסף לנתונים אחרים כגון גודל הקרקע, המיקום שלה, מה צפוי סביב הקרקע מבחינה תכנונית, ועוד. 

מהם הסוגים של ייעודי קרקע?

בארץ קיים כיום מגוון רב של ייעודים, ולהלן השכיחים שבהם: 

  • קרקע למגורים – קרקע שניתן להקים עליה מבנים שונים למגורים. הקרקעות למגורים הינן הקרקעות הכי מבוקשות ונחשקות, ועל כן גם מחירן הינו הגבוה ביותר. 
  • קרקע למסחר ומשרדים – קרקע שלרוב נמצאת במרכזי הערים, ומיועדת לבניית חנויות, משרדים, ובתי עסק שונים. 
  • קרקע לתעשייה ומלאכה – קרקע שניתן להקים עליה מבני תעשיה ומלאכה כגון מפעל ייצור או בית מלאכה. 
  • קרקע לחקלאות – קרקע שניתן לגדל עליה גידולים חקלאיים שונים. מדובר בקרקעות זולות יחסית, ולכן לא מעט יזמי נדל"ן רוכשים קרקעות שמיועדות לחקלאות במחיר זול יחסית, וזאת מתוך מטרה לשנות את הייעוד שלה לייעוד למגורים במסגרת תהליך "הפשרת הקרקע", ובכך להשיא את הרווחים שניתן להפיק ממנה. 
  • שטחים פתוחים (שצ"פ) – שטחים פתוחים הינם שטחים שלא ניתן לבנות עליהם מאחר שהם נועדו לשמש כשטחים "ירוקים" של המרחב שבו הם נמצאים, כגון גינה ציבורית, פארק, שמורת טבע,  וכיו"ב. 

לייעוץ עם עו"ד מקרקעין ישראל אליאב, התקשרו 050-5273012 או השאירו פנייה:

במאמר זה דנו בנושאים הבאים:

לייעוץ ראשוני השאירו פנייה:

או התקשרו:

לייעוץ ראשוני השאירו פנייה:

או התקשרו:

מאמרים מקצועיים נוספים:

לוגו עורך דין ישראל אליאב

לקבלת שיחה חוזרת: