ליצירת קשר ישיר

חייגו: 050-5273012

מה עושים בעת הפרת הסכם רכישת דירה?

מטרתו של חוזה מכר החתום בין הרוכשים למוכרים, היא לקבע את קיומה של העסקה, ולהפוך אותה לעובדה מוגמרת.

עבור הצדדים, הרי שמדובר בשלב חשוב ומהותי, שלב אשר מבטיח את בטחונם של הרוכשים אשר מבקשים למכור את הנכס הקיים, או לקחת משכנתא בעבור רכישת הנכס החדש, ובטחונם של המוכרים אשר זה עתה קבלו אור ירוק לרכוש נכס חדש תוך שהם משתמשים בסכומים שיועברו אליהם בעבור הנכס אותו הם מוכרים.

רבים מן הצדדים נמנעים מלהפר את החוזה, שכן הוא יותיר אותם במצב בעייתי בו ניתן לנקוט כנגדם הליכים משפטיים. אולם מה הם אותם הליכים בהם ניתן להשתמש?

סיבות להפרת הסכם

מן הצד של הרוכשים

  • ייתכן והרוכשים יימצאו דירה אחרת שתענה על מבוקשם ויבקשו למשוך את ידם מן ההסכם. במצב שכזה, ייתכן ושיחה אל לבו של המוכר תביא להבנות ותמנע את עוגמת הנפש הרבה.
  • ייתכן והרוכשים יימצאו פרט שלא הובא קודם לכן לתשומת לבם. גם אז, הרי שמוטב יהיה ללבן את הדברים ולבחון כיצד לשלב זאת בחוזה המכר.
    ראוי לציין שמטרתו של עורך דין מטעם הרוכשים, היא לבחון בקפידה את הנכס דרך שורה של בדיקות מקדמיות. עוד ראוי לציין את ההמלצה בשכירת שירותי חברת בדק בית שתערוך סקירה מדוקדקת של הדירה ושל המבנה.
  • ייתכן שמצד הרוכשים לא יימצא הסכום המספק לקיומה של העסקה. מקרה שעלול להתרחש הוא שהבנק לא יאשר את המשכנתא בגובה המצופה, וזאת לאור ביקורו של שמאי המקרקעין מטעם הבנק. כאשר השמאי מעריך את ערך הדירה בסכום הנמוך מזה שנקבו בו המוכרים, הרי שייתכן והבנק לא יאשר את המשכנתא בגובה הנדרש, אלא בסכום הנמוך מכך.

מן הצד של המוכרים

  • ייתכן והצד המוכר ימצא רוכשים פוטנציאליים המעוניינים לשלם סכום הגבוה מזה שהוסכם מול הרוכשים הקיימים. ראוי יהיה לציין שרבים מן הרוכשים מבקשים לחתום על זיכרון דברים, וזאת כדי להבטיח שאכן העסקה תתממש מולם. המלצת משרדנו, וכן המלצתם של עורכי דין רבים לענייני מקרקעין היא להימנע מזיכרון דברים; מדובר במסמך משפטי לכל דבר ועניין, מסמך שאיננו מגולל את כל פרטי העסקה, ועלול להוביל למחלוקות קשות שאף יגיעו לערכאות משפטיות.
    למידע נוסף בנושא זיכרון דברים
  • ייתכן והמוכרים יבקשו לבטל את העסקה לנוכח אי רצונם למכור אותה לאור נסיבות מסוימות: אירוע אישי, הדירה שביקשו לרכוש איננה עוד עומדת למכירה וכיוצא בכך.

ייתכנו שורה של נסיבות שונות אשר יובילו מי מבין הצדדים להכריז שההסכם הופר: אי ביצוע פעימת תשלום מטעם הרוכשים אל המוכר, אי רישום הערת אזהרה או תהליך מסוים אשר נקבו בו בחוזה.

המלצתנו הכנה היא לנסות ולהגיע להבנות מבלי להידרש לערכאות משפטיות ולנקיטת הליכים משפטיים. לצד היותנו משרד עורכי דין לענייני מקרקעין, משרדנו מספק שירותי גישור ויש בכוחם כדי להביא את הצדדים אל עמק השווה.

פיצוי מוסכם בחוזה מכר

מטבע הדברים שגם הפרתו של חוזה, תיכנס כסעיף מפורט וברור בתוך חוזה המכר, וזאת כדי להגן על שני הצדדים המצויים בעסקה.

פיצוי מוסכם בגין הפרתו של חוזה מכר דירה יכול לזכות את הצד התובע את פיצויים בעד 10 אחוזים מערכה של עסקת הנדל"ן.

במרבית המקרים אין כל צורך ממשי לערב את בית המשפט בתשלום הפיצוי, אולם במקרים חריגים ייתכן ויומלץ על הגעה עד לערכאות המשפטיות.

מידע רחב יותר בנושא זה, ניתן למצוא במאמרנו הסוקר את נושא הפרת החוזה והמשמעות המשפטית הנלווית לפעולה שכזו.

ייעוץ משפטי מטעם משרדנו

למשרד עו"ד ישראל אליאב ניסיון רב בליווי עסקאות מקרקעין מורכבות ופשוטות כאחד, וכן ניסיון עשיר בגיבושם של חוזים ובתביעת פיצויים לאור הפרה חוזית.

בכל שאלה והתייעצות בנושא זה, ניתן לפנות אלינו דרך טופס יצירת הקשר, לכתוב לנו בוואטסאפ או ליצור עמנו קשר טלפוני ישיר.

משרדנו יושב בראשון לציון, במרכזה של העיר, ומעניק אוזן קשבת, ייעוץ משפטי מקיף ומעטפת משפטית רחבה.

במאמר זה דנו בנושאים הבאים:

לייעוץ ראשוני השאירו פנייה:

או התקשרו:

לייעוץ ראשוני השאירו פנייה:

או התקשרו:

מאמרים מקצועיים נוספים:

לוגו עורך דין ישראל אליאב

לקבלת שיחה חוזרת: