ליצירת קשר ישיר

חייגו: 050-5273012

הערת אזהרה בטאבו

בתחום הנדל"ן והמקרקעין קיימים תקנות, חוקים והיגדים משמעותיים שחשוב שכל רוכש או קונה יכיר. חלק מהיכולת להכיר מקרוב את כל אלו נעשה באמצעות ליווי מקצועי וצמוד של עורך דין לו ידע וניסיון רחב בתחום הנדל"ן. 

אחד מהנושאים שחשוב להכיר נוגע להערת אזהרה בטאבו. מדובר על אזהרה המופיעה במרשם המקרקעין והיא מהווה בעצם התחייבות בכתב של בעלי המקרקעין או אלו להם הזכות במקרקעין לגבי עסקאות שניתן לבצע באותה קרקע ומאילו יש להימנע, כשלצד אלו ניתן אף להתרשם בהערות אזהרה להן התייחסות אחרת סביב קרקע או נכס. 

האם קיימת חלופה להערת אזהרה בטאבו שחשוב גם להכיר?

חשוב להכיר שלא כל הנכסים בישראל רשומים בטאבו. חלק מהנכסים נמצאים גם ברשומות אחרות דוגמת רשות מקרקעי ישראל, או שיש והם רשומים ומתועדים אך ורק אצל הקבלן שהיה אחראי להקמה של מבנה. 

במקרים ובהם הנכסים אינם רשומים בטאבו, הוספת הערת אזהרה נתונה לשיקול הדעת של בעל הרשומה, כשרישום שכזה מתבצע אצל רשם המשכונות במשרד המשפטים ולו יש את אותה משמעות ותוקף כמו הערת אזהרה בטאבו. 

התחייבות לביצוע העסקה

אחת מההערות האזהרה בטאבו עליהן ימליצו עורכי הדין נוגעת להערת אזהרה ובה התחייבות לביצוע עסקה. 

מטרת הערה שכזו היא בהגנה על זכויות רוכש המקרקעין לאחר החתימה על בחוזה ובטרם ביצוע השלמת העברת הבעלות. 

הערת אזהרה במסגרת פרויקטים של תמ"א 38

הערת אזהרה בטאבו אמורה לסייע ליזמים בתחום הרחב של תמ"א 38. הערת האזהרה פועלת לטובתם לאחר החתימה מול בעלי הדירות בבניין בו אמור להתרחש הפרויקט הרחב. 

למול העובדה כי תהליך הסכמת בעלי הדירות לתמ"א 38 הינו יקר וארוך, אותה הערת אזהרה מודיעה לרוכשים פוטנציאליים כי מכירה של דירות תעשה אך ורק לאלו שיחתמו על הסכם תמ"א 38 עם היזם. 

הבנקים עצמם, שמלווים פרויקטים של תמ"א 38, נוהגים גם הם לרשום הערת אזהרה לטובתם וזאת בהנחיית עורכי דינם. הערת האזהרה של הבנקים מתייחסת במקרים אלו להבטחה של החזרי הלוואה שהעניקו ליזמים. 

הסכמת או שמירה על זכויות צד שלישי

הערת אזהרה בטאבו נוספת שקיימת הינה כזו המחייבת אישור של צד שלישי בעסקאות הנעשות בנכס או מקרקעין. כאן ניתן לכלול, למשל, מקרים בהם הורים מעבירים בעלות של נכסים לילדיהם והם מוספים הערת אזהרה, בסיוע ובהנחיה של עורכי דינם, שתחייב את הילדים באישור ההורים במקרים ובהם ירצו למכור את הנכס, לרשום אותו על שם בת הזוג או הילדים ועוד. 

אלמנט נוסף הנוגע לצד שלישי בתחום של הערות אזהרה בטאבו, נוגע אף למקרים המוגדרים כזיקת הנאה. מקרים בהם קיימת קרקע בבעלות פרטית אך צד שלישי יוכל ליהנות מהקרקע או בחלק ממנה, בין אם מדובר על זיקת הנאה אישית לאדם אחר ואף זיקת הנאה לציבור הרחב בדמות גינה ציבורית, חניון ועוד. 

הערת אזהרה במתן משכנתא

כפי שציינו קודם במאמר, גם הבנקים עושים שימוש בהערת אזהרה. שימוש תדיר נוסף של הבנקים בהערה שכזו נעשה בהענקת כספי משכנתא. 

אז מתנה הבנק את העברת הכספים ברישום הערת אזהרה על הנכס לטובתו שלו. אותה הערה מונעת בעצם מכירה של הנכס עד להצגת אישור מטעם הבנק כי התבצע סילוק המשכנתא או העתקתו לנכס אחר.

הערת אזהרה לשם מינוי אפוטרופוס

מקרים נוספים בהם נדרשים עורכי דין להוסיף הערת אזרה בטאבו לנכס או מקרקעין מסוים, נעשה במקרים ובהם נקבע שבעל נכס אינו כשיר ברמה המשפטית להגן על זכויותיו בנכס. 

מדובר לא פעם על מקרים בהם מי שהופך להיות בעל הנכס הוא קטין או אדם כלשהו הלוקה בבריאותו הנפשית או הרגשית. במקרים אלו ניתן להוסיף הערת אזהרה בטאבו ובה בעצם מינוי של אפוטרופוס, כשהוא זה שיהיה רשאי לקדם עסקאות בשמו של בעל הנכס שאינו כשיר לעשות כך. 

להתייעצות עם עורך דין מקרקעין השאירו לנו פנייה או צרו עמנו קשר טלפוני.

במאמר זה דנו בנושאים הבאים:

לייעוץ ראשוני השאירו פנייה:

או התקשרו:

לייעוץ ראשוני השאירו פנייה:

או התקשרו:

מאמרים מקצועיים נוספים:

לוגו עורך דין ישראל אליאב

לקבלת שיחה חוזרת: