ליצירת קשר ישיר

חייגו: 050-5273012

מהי השפעה בלתי הוגנת?

על-פי חוק, צוואה בעלת תוקף משפטי, היא מסמך שנערך מתוך רצונו, רצונה או רצונם החופשי של המורישים.

סעיף 30(א) לחוק הירושה אף חורץ זאת באופן שאיננו משתמע לשני פנים, וקובע כי "הוראת צוואה שנעשתה מחמת אונס, איום, השפעה בלתי הוגנת, תחבולה או תרמית – בטלה".

כיצד ניתן להשפיע באופן בלי הוגן על צוואה?

זוכרים שצוין קודם לכן כיצד החוק חורץ זאת בצורה חד-משמעית? ובכן, בפועל המציאות מלמדת שלעתים נפגוש בשטחים אפורים, עליהם נצטרך לתת את הדעת וכן עין בוחנת משפטית.

הקביעה באם אכן התקיימה השפעה מוטה כזו או אחרת על המוריש לאחר לכתו, מצריכה הליך משפטי שבמסגרתו ביהמ"ש נדרש לפסוק בגין דבר מה שהתחולל בלבם של המורישים שכבר הלכו לעולמם.

הצבת הגבולות הנדרשים כדי לחרוץ באם אכן התקיימה השפעה כזו או אחרת, מתבססת ברובה על בחינת הנסיבות שהובילה לתוכנה של הצוואה. בין היתר נבחנים היבטים דוגמת: 

  • האם הופעל לחץ כזה או אחר כנגד המוריש עליו ניתן למצוא עדות מהימנה.
  • האם התרחש אירוע מסוים אשר הוביל לעריכתה המחודשת של הצוואה.
  • עד כמה היה המוריש תלוי באדם מסוים בהיבט אקונומי, סיעודי וכיוצא בכך?
  • האם הופעל לחץ מסוים על המוריש?

היבטים או ועוד רבים נוספים נדרשים לבחינה מדוקדקת שמטרתה לקבוע אם אכן הצוואה במתכונתה הנוכחית, היא תקפה, או שמא בוצע מעשה זדון.

איסוף הנסיבות והצגתן במשפט

עם תום איסוף הנסיבות וכן יצירת מערך של עובדות המוכיחות את טענתה של התביעה, נותר אפוא לגשת לבית המשפט ולבסס את אותה התשתית, צעד אחר צעד, אל מול השופט.

חשוב לציין כי בפני השופטים עומדת הכרעה קשה ומורכבת – נציין זאת בשנית כי המוריש כבר איננו כאן כדי לספק תשובות ולהבהיר כוונות, וזהו השופט שצריך להכריע על בסיס הנסיבות השונות שהוצגו בפניו.

כחלק מן ההתוויה האסטרטגית המשפטית, עלינו להכין תמהיל של עובדות שמטרתו להציג תמונת מצב של השפעה מוטה ואמיתית אשר הובילה את המוריש לערוך צ וואה שאיננה מבטאת באמת ובתמים את רצונו.

כיצד ניתן למנוע את היתכנותה של השפעה בלתי הוגנת על צוואה?

במסגרת עריכתה של צוואה, חשוב לערוך את התהליך בפני עורך דין אשר יספק עין מקצועית ביקורתית אשר בוחנת את התהליך, ומוודאת את אמיתותו.

מטרתו של עורך דין ירושה היא לייצר סביבה אובייקטיבית שלא תאפשר לאיש לפקפק על כוונותיו ורצונותיו של המוריש.

האם אני מחויב בפני הופעה מול עורך דין לעריכת הצוואה?

אין כל חובה לערוך את הצוואה בפני עורך דין.

מטרתם של עורכי דין העוסקים במלאכה, היא לייצר תהליך מפוקח שמטרתו לסייע הן בניסוחה של הצוואה כך שלא תשתמע לשני פנים, והן לעצור כל אפשרות להגשת תביעה בגין חשדות להשפעות בלתי הוגנות כאלו ואחרות.

משרד עורכי דין ישראל אליאב מתמחה בעריכת צוואות ומספק שירות מקצועי ואישי.

במאמר זה דנו בנושאים הבאים:

לייעוץ ראשוני השאירו פנייה:

או התקשרו:

לייעוץ ראשוני השאירו פנייה:

או התקשרו:

מאמרים מקצועיים נוספים:

לוגו עורך דין ישראל אליאב

לקבלת שיחה חוזרת: