ליצירת קשר ישיר

חייגו: 050-5273012

מהו שימוש חריג בנכס?

תוכן עניינים

שימוש חריג בנכס

לבעלי נכסים חובות לצד זכויות, לרבות הזכות להשתמש ברכושם באופן חוקי והולם. לעתים ישנם מקרים בהם עלול אופן השימוש להיחשב לחריג. שימוש חריג ברכוש יכול להתייחס למצבים הנוגדים את החוקים והתקנות הקבועים. 

חוק התכנון והבנייה 1965 מסדיר את פעולת מוסדות התכנון בישראל, גם כלפי המדינה בכללותה, וגם תוך הסתכלות ממוקדת על רשויות מקומיות. בחוק התכנון והבניה נכללות גם המועצה לשימור אתרים, ועוד. החוק מסדיר את זכויות בעלי הקרקעות על השימוש בהן את הבעלות מול הרשויות אך עיקר התמקדות חוק התכנון והבניה מסדיר את שכבת דיני התכנון והבניה ובו מפורטים תהליכיי רישוי למבנים חדשים, אישורי אכלוס נדרשים, אופן ואופי השימוש בנכסים, סביבה ועוד. 

דוגמאות לשימוש חורג ברכוש

מתייחס לכל שימוש החורג באופן משמעותי מהשימוש הצפוי או המורשה. רעש מוגזם, ריחות מזיקים, פעילויות לא חוקיות ועוד.

  •  מפגע סביבתי – הזנחת הנכס או עיסוק בתחומים הגורמים לסוגים שונים של זיהום, כמו השלכת פסולת בלתי חוקית, ריחות, רעש מוגזם או פעילויות בלתי חוקיות כגון הפעלת קזינו, בתי בושת או תחנות סמים
  • השתלטות על נכס – תפיסתו של נכס ללא בעלות או אישור חוקי של בעליו נחשב לשימוש חריג בנכס.
  • בנייה לא חוקית – לדוגמא הרחבת מבנים ללא ההיתרים הנדרשים וללא עמידה בחוקי התב"ע תקנות הייעוד של הסביבה ועוד. 

השלכות של שימוש חריג

השפעה שלילית על השכנים ועל איכות חייהם. שימוש חריג עלול להפחית את ערך הנכסים באזור, לגרום לפגיעה ממשית בהשקעות פוטנציאליות וכתוצאה מכך להשפעה על סיכויי הפיתוח החברתי, הכלכלי והקהילתי. 

שימוש חריג ברכוש עלול לגרום לפגיעה בסביבה – השלכת פסולת בלתי חוקית או הזנחת הרכוש עלולים להשפיע על משאבי הטבע, ובריאות הציבור.

פתרונות וטיפול במקרי שימוש חריג ברכוש

לבעלי נכסים שנפגעו משימוש חריג יש זכות להגיש תלונות לעירייה המקומית או לוועדות תכנון אזוריות, להן הסמכות לחקור ולאכוף תקנות, ולוודא שבעלי נכסים עומדים בתקני שימוש נאותים.

העיריות המקומיות והוועדות התכנון האזוריות קובעות את התקנות והחוקים המכתיבים את השימוש המקובל בנכס. תקנות אלו נועדו להגן על רווחת הקהילה, להקפיד על הקשר שבין ייעוד הקרקע או האזור, והשימוש ברכוש, ועוד.

לייעוץ התקשרו 050-5273012 או השאירו פנייה באתר:

התייעצו עם משרדנו

משרד עורכי דין ישראל אליאב מעניק מעטפת משפטית מלאה בדיני המקרקעין, ועושה זאת למעלה מ-25 שנים.

אנו מציעים שירות מקצועי ואישי, ליווי הזמין בכל עת למען עסקת מקרקעין בריאה ונכונה. כחלק מעבודתנו, אנו בוחנים את טיב הנכס עבור לקוחותינו, ואם הוא אכן עומד בכל הסטנדרטים הנדרשים, הן על פי דרישה אישית והן מבחינה חוקית.

למידע נוסף וקבלת ייעוץ, פנו אלינו בוואטסאפ, צרו עמנו קשר טלפוני או השאירו פניה ונשוב אליכם בהקדם.

לוגו עורך דין ישראל אליאב

לקבלת שיחה חוזרת: