ליצירת קשר ישיר

חייגו: 050-5273012

מדריך הסכם שותפות עסקית

תפקיד עורך דין להסכם המייסדים

החשיבות בהסכמים המנוסחים היטב וברורים לכל קורא מביאים בחשבון את מכלול האירועים הצפויים ובכך מהווים בסיס איתן להצלחה עסקית והתמודדות עם קשיים ואתגרים עבור כל חברה עסקית בישראל ובחו"ל. 

בסבך ההסכמים הקיימים בעולם העסקי, עליהם עמלים עורכי הדין, קיים גם הסכם שותפות עסקית – הסכם יסודי ובסיסי המגדיר בתוכו את שותפותם של בעלי עסקים וחברות שבחרו לאחד כוחות יחד בתחום עשייתם.

הסכם שותפות עסקית, אותו מנסח עורך דין חוזים, צריך לכלול בתוכו מספר נושאים מהותיים, כשעל חלקם נרחיב במאמר זה. 

זכויות, חובות וניהול תחומי האחריות בין השותפים העסקיים

הסכם שותפות עסקית יהיה כזה שיתייחס לחלוקה ברורה של הזכויות בין כלל השותפים. בין היתר, תוגדר תרומתו של כל שותף בהסכם, בין אם תרומתו כוללת מימון, כוח עבודה, ציוד, קשרים עסקיים או כל משאב חיוני אחר להצלחת אותה שותפות. בתוך כך, חשוב שתהה גם התייחסות למה כל שותף מקבל, מהן אחוזי הבעלות של כל אחד, החזרי ההשקעה, חלוקת הרווחים ועוד.

אלמנט נוסף, שמבטא גם הוא את נושא הזכויות והחובות, נוגע להסכמות על אופן התנהלות העסק. אלו יגדירו בהסכם את הסמכויות וההחלטות שיש לכל שותף עסקי ומקומו של כל שותף במערכת. הגדרות אלו ימנעו ויצמצמו כמובן מקרים של סכסוכים על סמכויות ויאפשרו לכלל העובדים לדעת מהו תחום האחריות של כל שותף. 

אופן קבלת ההחלטות בין השותפים העסקיים

הסכם שותפים ראוי יתייחס גם לאופן קבלת ההחלטות בעסק המשותף. בתוך אותו הסכם יוגדר אילו החלטות יתקבלו ברוב של קולות ובאיזה רוב (רוב של מעל 50%, 66%, 80% ומעלה ועוד) ובאילו נושאים חשוב שכלל השותפים יסכימו להחלטה. 

על השותפים להסכים גם על מנגנון קבלת ההחלטות, לבטח במקרים של מצבים בהם קיימת אי הסכמה. אי הסכמה יכולה לקרות במקרים בהם מעמדם של כלל השותפים העסקיים שווה ובכך אין דמות מרכזית שמקבלת את ההחלטה הסופית שעימה ניתן להמשיך.

כאן ימליצו עורכי הדין לקבוע בהסכם אדם או דמות שתקבל החלטה סופית במקרים של אי הסכמה, כשדמות זו יכולה להיות חלק מהשותפים או דמות מקצועית אחרת עליה כל השותפים מסכימים ובוטחים. 

תגמול השותפים העסקיים

את נושא התגמולים לכל שותף ציינו קודם. חשוב כמובן להבהיר שמדובר בסוגייה משמעותית בתוך כל הסכם שותפות עסקית עליו עמלים עורכי הדין. לצד אופן חלוקת התגמולים חשוב כמובן להגדיר כיצד אלו יועברו, בין אם באמצעות חשבוניות, תלוש משכורת, דיבידנדים או החזרי הלוואות. 

בתוך נושא התגמולים חשוב שעורכי הדין יתייחסו למקרים בהם אחד מהשותפים חדל או מצמצם פעילותו בעסק כפי שהתחייב לגביה על גבי אותו הסכם. חשוב שבמקרים אלו תהה התייחסות בהסכם. האם ימשיך אותו שותף ליהנות מאותם תגמולים, יזכה בקבלת תגמול נמוך יותר או במקרים שאינם בשליטתו, דוגמת מחלה או מוות במשפחה, עדיין יזכה לקבל תגמול מלא עד שיוכל לשוב ו"לעמוד על הרגליים". 

יישוב סכסוכים בין השותפים העסקיים

במוקדם ובמאוחר במסגרת כל שותפות עסקית, יש וייוצרו סכסוכים לבטח במקרים שלא נצפו מראש על ידי כלל השותפים. כאן חשוב כמובן להגדיר מנגנון ברור ליישוב של סכסוך שנוצר בין השותפים. 

ברוב המקרים יש וכדאי לעשות שימוש בבורר חיצוני ומקצועי על מנת להביא לפתרון הסכסוך, כשהאפשרות לפנות לערכאות משפטיות אמנם קיימת אך יש בה להרוס ולכרסם בחוזק השותפות. 

אופן ההפרדות

אופן ההפרדות של השותפים העסקיים מהווה נושא ליבה חשוב שגם אליו יש להתייחס בכל הסכם. נושא ההפרדות צריך להתייחס לכלל המקרים בהם יחליט מי מהשותפים לעזוב, בין אם חש מיצוי מאותה שותפות, בשל חוסר הסכמה מתמשך או סכסוך שנוצר ולא נמצא לו פתרון ראוי או כל סיבה אחרת. 

בחלק מהמקרים יוכל שותף עסקי אחד להיפרד בצורה אחראית מההסכם ברגע שיימצא משקיע ושותף אחר שייכנס במקומו, כשלאותו שותף עסקי חדש גם היכולות הכלכליות והמקצועיות להיות שותף בתוך אותו מיזם. 

עשוי לעניין אתכם:

הסכם מייסדים | עורך דין פתיחת חברה 

במאמר זה דנו בנושאים הבאים:

לייעוץ ראשוני השאירו פנייה:

או התקשרו:

לייעוץ ראשוני השאירו פנייה:

או התקשרו:

מאמרים מקצועיים נוספים:

לוגו עורך דין ישראל אליאב

לקבלת שיחה חוזרת: