ליצירת קשר ישיר

חייגו: 050-5273012

אילו עילות יכולות להביא לפסילת צוואה?

תוכן עניינים

אילו עילות יכולות להביא לפסילת צוואה?

קולות העלולים להתנגד לקיומה של צוואה הם אינם דבר מה נדיר, ובעת שמוגשת בקשה לצו קיום צוואה, ייתכנו גורמים שונים שיבקשו לפסול סעיפים בצוואה או לעתים אף את כלל תוכנה.

האם הדבר אומר שהכרח המתנגדים יהיו מוכרחים להיות מצוידים בעילות מבוססות כנגד הצוואה? נאמר זאת באופן נהיר וברור לכול כי לא. המתנגדים יכולים תמיד להקים קול המתנגד לצוואה, גם אם אין בנמצא כל עילה סבירה. ועם זאת, גם הסבירות שהיא אכן תוביל לפסילת הצוואה הינה פחותה.

לעומת זאת, כאשר ישנן עילות מספקות, הרי שהדבר יכול לסכן את קיומה של הצוואה וכל שכן את קיום דבריהם האחרונים של המנוחים.

עילות טכניות בסיסיות לפסילת צוואה

עילות טכניות לפסילת צוואה אינן נוגעות לקולות המתנגדים לקיומה של הצוואה בכללותה, אך הן בהחלט יכולות לשמש את כל מי שיחפוץ כנגד קיומה של הצוואה.

העילות הטכניות מתמקדות בפגמים טכניים שונים אשר נופלים בעת כתיבת הצוואה ושאינם עומדים בקנה אחד עם הנדרש כחוק.

להלן העילות הטכניות השונות אשר יכולות לשמש את המתנגדים או להביא לעיכובים במימושה של הצוואה (לא תמיד האיום בדבר פסילת הצוואה יגיע מצד המתנגדים):

  • כותרת למסמך הצוואה המכתיר את המסמך בשם צוואה
  • חתימה בכל עמוד מן המסמך בכתב ידו של המצווה
  • תאריך בראש כל עמוד מן המסמך המעיד על מועד כתיבת הצוואה
  • במידה והצוואה נכתבה בכתב יד הרי שכל תוכנה, לרבות תאריך וכותרת צריכים להיכתב בכתב יד

עילות טכניות נוספות לפסילת צוואה

חשוב לציין כי ישנם היבטים נוספים הנגזרים מאופן עריכת הצוואה:

  • צוואה בכתב יד – כאמור כפי שצוין לעיל, מוכרחה להיכתב כולה ככולה בכתב ידו של המצווה
  • צוואה בפני עדים – מוכרחה להיעשות בנוכחותם של 2 עדים, ולהיחתם על-ידי 2 העדים. במידה והצוואה נחתמת על-ידי עד אחד בלבד הרי שהיא עלולה להיפסל
  • צוואה בפני רשות – אנו מוסיפים את סעיף זה כיוון שהגשת הצוואה בפני רשות לצורך אישורה, איננה מהווה גושפנקא שהיא נכתבה כראוי. הרשות, קרי שופט או גורם שיפוטי אחר, איננו מיועד למעבר על הצוואה ולמתן דגשים. הוא פשוט מהווה מעמד מסוים המאשר את קיומה של הצוואה

עילות מהותיות לפסילת צוואה

בשונה מליקויים טכניים הנופלים במסמך הצוואה, הרי שעילות מהותיות לפסילת הצוואה נובעות מפגמים הטוענים לכך שהמצווה לא היה כשיר קוגניטיבית או נפשית לערוך את צוואתו, וכי הצוואה איננה משקפת את רצונו האמיתי.

ישנם היבטים שונים אשר יכולים להצביע על אי-כשירותו של המצווה. לעתים מדובר באדם שהוכרז מבעוד מועד כפסול דין, ועל-כן האמור בצוואה איננו בר תוקף. לעתים ייתכנו טענות רטרואקטיביות האומרות כי מצבו הבעייתי של המצווה היה חמור ולא אפשר לו להבין את האמור בצוואה ואת המסמך שעליו חתם.

לייעוץ התקשרו 050-5273012 או השאירו פנייה באתר:

עילה מהותית: השפעה בלתי הוגנת

בסעיף 30 א לחוק הירושה, מבהיר המחוקק בהתייחסותו להוראת צוואה אשר נערכה תחת איומים, בתרמית או תחבולה או השפעה בלתי הוגנת.

השפעה בלתי הוגנת מצביעה על כך שהמצווה היה נתון להשפעתו של אדם מסוים מתוך מניעים צרים וברורים הנוגעים לאינטרסים הנובעים מתוך האמור בצוואה.

צוואה אשר אכן תיפסק על-ידי בית המשפט ככזאת המונעת מהשפעה בלתי הוגנת, עלולה בהחלט להיפסל במלואה.

התייעצו עם משרדנו

מניעת היתכנותה של צוואה פסולה, מתחילה בראש ובראשונה בעריכתה של צוואה ברורה ונהירה, ותחת הסטנדרטים הקפדניים ביותר.

אנו במשרד עורכי דין ישראל אליאב, מלווים את לקוחותינו משלב בירור הרכוש, ההון והנכסים, דרך כתיבת הצוואה ועד להפקדתה אצל הרשם לענייני ירושה (לא חובה, אך מומלץ להפקיד אותה אצל הרשם כערובה לקיומה).

בכל שאלה והתייעצות בנושא עם עו"ד צוואות, אנו מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר.