ליצירת קשר ישיר

חייגו: 050-5273012

מה זה תב"ע?

תוכן עניינים

הגדרה קצרה

תב"ע הן ראשי תיבות של תכנית בניין עיר. תכנון עירוני.

מדובר במסמך בעל תוקף חוקי שמטרתו הגדרת שימוש, ייעוד וזכויות בנייה על קרקע מסוימת.

בסעיף 145 לחוק התכנון ובניה תשכ"ה – 1965, בה נכתב כי אין לבצע (כמעט) כל פעולה במקרקעין אלא אם ניתן לכך היתר על ידי הוועדה המקומית, והאחרונה תמנע מהענקת היתר שכזה – אלא בהתאם לתכנית שהוגשה מראש.

מהי החשיבות של תב"ע?

תכנון ערים טוב פירושו מוכנות טובה יותר, מתן מסגרת צמיחה, הקלה על ההמשכיות – מבלי להיות תלויים בהחלפת השלטון המקומי, השפעה על הכלכלה העירונית לדוגמא המעבר התחבורתי מערי לוין לערי עבודה ועוד.

מהי תכנית בנין עיר?

מדובר בההליך פיתוח ועיצוב אזורים עירוניים, כך שיענו על צרכי הקהילה, ובדרך כלל הוא חלק מתוכנית עיר גדולה יותר, שתקשר את תכניות ההווה לחזון צמיחתה של העיר.

תכנית בנית עיר מתייחסת, בין היתר, לקרקעות חדשות וקיימות, מבנים, כבישים, שטחים קהילתיים, תחבורה, פיתוח כלכלי, תשתיות, סביבה ועוד.

מכל מה שציינו עד כה, ניתן להבין כי בבואנו להתייחס אל תכנית בינוי הערים, אנחנו מתייחסים לסך כולל גדול מאד של התמחויות שונות כמו, הנדסה, אדריכלות, כלכלה, סוציולוגיה, בריאות כללית ובריאות הציבור, ועוד.  כל זאת על מנת לרכז יחד את מיטב הכוחות והידע כדי להקים ו/או לקדם ערים ועיירות כשפניהן מוכנות לעתיד.

על מנת לתכנן תכנון עירוני יעיל יש לגשת אליו תוך הצבת יעדים ברורים ומוגדרים מראש, קביעת אזורי צמיחה רצויים עבור העיר עצמה כמו גם עבור המטרופולין.

מעוניינים בייעוץ משפטי בנושא מקרקעין? לייעוץ: 050-5273012 או השאירו פנייה:

מה מטרת התב"ע?

מטרות התכנית עשויות לכלול, יצירת מרחבים ציבוריים, מרחבים קהילתיים, תכנון התחבורה ברחבי העיר, עידוד הגירה של אנשים אל העיר, או קידם התיירות שבה.

מה כוללת התב"ע?

תכנית אב

תכנית לטווח ארוך המתייחסת בדרך כלל למשאבים הכוללים פיתוח שטחים ריקים, טיפול בקרקעות שאינן מפותחות ומחולקות ובהם שטחי חקלאות או טבע.

בתוכניות האב משתמשים בדמוי עתידי של מרחב נתון, ומתכננים את עתודות הקרקע ואופן השימוש בהן. 

התחדשות עירונית

שלא כמו תכנית האב, ההתחדשות העירונית מתמקדת בשיפור, והחייאת אזורים נחשלים, כאלה שלדוגמא מאכלסים בתוכן עסקים שאינם תואמים ריכוזי אוכלוסייה, או שגידול האוכלוסייה בהם עומד בניגוד לצפוי.

לעתים תכלול תכנית ההתחדשות העירונית,  רק שיפור תשתיות, שיפור מערכת הביוב והוספת שטחים ירוקים, ולעתים אף בהריסת מבנים ובנייה רוויה לגובה, שתשפר הן את איכות חיי התושבים שכבר חיים בה ובמקביל תעודד הגירה חיובית אל האזור הנחשל.

תכנון סביבתי

ההדגשים בתכנון הסביבתי יתייחסו למוקדי רעש לא סבירים, זיהום קרקע, שימור הטבע, זיהום אויר ועוד לא מעט גורמים סביבתיים חשובים לקיימות, העוסקים בקשר שבין מערכות הטבע לבני האדם.

תכנון תשתיות

עוסק במתקנים ובמערכות שנועדו לשרת את תושבי העיר, לאפשר להם איכות חיים תקינה ומעלה, והיא תכלול תמיד את תחזיות הגידול של אזוריה השונים. תכנון התשתיות כולל בין היתר:-

תשתיות מים, ביוב, חשמל ותקשורת, תשתיות תחבורתיות כגון כבישים, פיזור תחנות משטרה, כיבוי, רפואה, בתי ספר ומתקנים קהילתיים, פארקים, שטחים ציבוריים, בתי ספר ועוד.

שימוש בקרקעות

תכנון זה עוסק בסוג, מיקום ובכמות הקרקע הדרושה לביצוע תפקודים שונים בעיר. 

  • מגורים – לבתי דירות, ליחידות מגורים חד משפחתיות, דו משפחתיות, בנייה רוויה ועוד. 
  • מסחרי – בנייני משרדים, מבנים לתעשייה קלה, חנויות קמעוניות ועוד.
  • תעשייה – למחסנים, מפעלי ייצור וכד'  
  • ממשלתי/עירוני – בתי עיריה, תחנות כיבוי, מרפאות, בתי חולים, תחנות משטרה ובתי משפט

כדי להבטיח שקיפות, ולשלב מגוון רחב של אינטרסים בתוכנית הכוללת להתייעצות עם הקהילה ובעלי העניין הרלוונטיים משמעות רבה בחלקי התב"ע.

מי רשאי להגיש תב"ע?

כל בעל מגרש או שברצונו לערוך שינוי כל שהו, בזכויות על הקרקע, שינוי יעוד או זכויות בניה יכול וצריך להגיש תכנית מפורטת לוועדת תכנון בינוי הערים.

רצוי, לפני הכנת כל תכנית שכזו להתייעץ עם מהנדס ואדריכל בעלי רישיון ויחד אתם לגשת לפגישה עם מהנדס העיר או הוועדה, על מנת להיות מצוידים במירב המידע על אפשרויות השינוי.

את הבקשה הרשמית והגשת התכניות חייב לערוך ולהגיש עורך דין בעל רישיון.

התייעצו עם משרדי

ברוכים הבאים למשרדי, שמי ישראל אליאב עורך דין דיני מקרקעין עם משרד בכל שאלה והתייעצות, באפשרותכם להשאיר פניה באתר, לכתוב לנו בוואטסאפ או ליצור עמנו קשר טלפוני.

לוגו עורך דין ישראל אליאב

לקבלת שיחה חוזרת: